Wat is een Corona voucher? In verband met het Coronavirus (Covid-19 virus) zijn en worden veel pakketreizen geannuleerd. Reisbureaus hebben deze pakketreizen echter al ingekocht en aanbetalingen gedaan aan hotels en vliegtuigmaatschappijen. Deze reizen worden nu massaal geannuleerd in verband met het reis-verbod. Daarnaast worden er nu weinig tot geen reizen geboekt. Omdat dit op zulke grote schaal gebeurd heeft de reisbranche, net als tal van andere branches, het op dit moment zeer zwaar.

Corona voucher

Wat is een Corona Voucher?

De Corona voucher kun je zien als een tegoedbon voor jou. Deze is in het leven geroepen vanuit de reisbranche. Met deze voucher kun je op een later tijdstip nog een andere reis boeken. Je kunt de voucher tot een jaar na uitgave gebruiken. Besluit je om toch geen gebruik te maken van de voucher binnen dat jaar? Dan krijg je alsnog je geld terug.

Waarom deze Corona vouchers?

Om te voorkomen dat veel reisbureaus failliet gaan door de Corona-crisis heeft de reisbranche gekozen voor speciale Corona-vouchers. Door deze vouchers aan te bieden hoeven reisbureaus niet op grote schaal geld terug te geven aan reizigers die door het Coronavirus niet kunnen reizen.

Kan ik ook gewoon mijn geld terugkrijgen?

Wil je liever geen voucher voor je al geboekte reis, maar je geld terug? Dan kun je dit bij jouw reisorganisatie aangeven en de reisorganisatie is dan verplicht om het reeds betaalde bedrag terug te storten. Wij willen wel met klem benadrukken dat deze corona-crisis een zware aanslag is op de reisbranche. Om ook in de toekomst via jouw favoriete reisbureau op reis te kunnen, adviseren wij om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Corona vouchers.

Geldigheid van de Corona-voucher

De voucher is één jaar geldig. Heb je in dat jaar geen leuke reis kunnen vinden, of ben je door omstandigheden niet in staat geweest om op reis te gaan? Dan krijg je dan alsnog het volledige bedrag van jouw reis vergoed. Dit kan vanaf 6 maanden nadat je de voucher hebt gekregen.

Hoe boek ik met de Corona voucher?

Een nieuwe reis boeken met Corona-voucher? Heb je een nieuwe reis gevonden en wil je deze boeken met de voucher, bekijk dan op de website van jouw reisorganisatie hoe je gebruik kunt maken van de voucher.

Ga direct naar:

Meest gestelde vragen:

Mijn reisbureau is failliet gegaan door de Corona crisis, wat nu?

Als jouw reisorganisatie failliet is gegaan door de Corona crisis dan is dat natuurlijk zeer vervelend. Heb je een voucher in je bezit van het failliete reisbureau? Dan is deze sowieso gedekt door het SGR. Heb je een aanbetaling gedaan en niet gekozen voor een voucher? Houd dan de website van jouw reisbureau in de gaten of kijk op de website van SGR.

Geldt deze Corona voucher ook voor vliegtickets?

Nee, de voucher is alleen bedoeld voor pakketreizen. Heb je een vliegticket geboekt? Informeer dan bij jouw vliegtuigmaatschappij welke regelingen er zijn i.v.m. het Coronavirus.

Waarom voor een voucher kiezen en niet voor geld terug?

In de eerste plaats om ervoor te zorgen dat de reisbranche kan blijven bestaan zodat je ook in de toekomst op vakantie kunt. Ten tweede, de voucher wordt gedekt door het SGR (Stichting Garantiegelden Reisbranche). Dit houdt in dat de reissom die op de coronavoucher staat gedekt is door het SGR. Mocht jouw reisorganisatie dus alsnog failliet gaan door deze crisis, dan krijg je alsnog gewoon je geld terug.

Ik heb al aanbetaald, moet ik het restbedrag ook voldoen?

Is de pakketreis nog niet door jouw reisbureau geannuleerd? Dan moet je je gewoon houden aan de aanbetalingsverplichtingen. Mocht er iets veranderen, dan brengt jouw reisbureau jou daarvan op de hoogte. Houd daarom goed je e-mail in de gaten.

Ik ben bang om te reizen i.v.m. het Coronavirus, mag ik annuleren?

Je mag natuurlijk altijd annuleren, echter je krijgt dan je geld niet terug. Angst wordt niet als geldige reden gezien om te annuleren. Heb je een annuleringsverzekering? Informeer hier dan naar mogelijkheden.

Krijg ik het hele bedrag terug van mijn reis?

Als je kiest voor een voucher, krijg je het gehele bedrag als voucher. Kies je voor geld terug? Ook dan krijg je het volledige bedrag van jouw (aan)betaling teruggestort op je rekening.

Krijg ik mijn inentingen of visum vergoed door het Coronavirus?

Omdat het Coronavirus valt onder overmacht, zijn de inentingen of het visum voor jouw reis niet vergoed. Deze kosten komen dus voor eigen rekening.

Mijn nieuwe reis is goedkoper dan mijn eerdere reis, wat gebeurt er met de rest?

Als jouw nieuwe reis goedkoper is dan de eerdere reis, dan krijg je de rest van het geld gewoon terug. Is de nieuwe reis duurder? Dan moet je de rest van het bedrag bijbetalen.

Ik heb een reis geboekt met huurauto, wordt dit ook vergoed?

Heb je een pakketreis geboekt inclusief huurauto? Informeer dan bij de reisorganisatie waar je geboekt hebt naar de regeling. Meestal is de huurauto dan wel gedekt. Heb je los een huurauto bij je reis geboekt? Neem dan contact op met het auto-verhuur-bedrijf en vraag naar de regeling. Heb je een annuleringsverzekering? Dan kun je ook bij hen informeren naar de mogelijkheden en eventuele financiële compensatie.

Moet ik ook binnen een jaar op reis met de voucher?

Nee, je moet de voucher binnen een jaar verzilveren. Je reis of vakantie mag wel op een later tijdstip plaatsvinden. Binnen welke termijn je nieuwe reis plaats moet vinden kun je vinden op de website van jouw reisorganisatie.

Welke reisbureaus maken gebruik van een corona voucher?

Alle reisbureaus die bij het ANVR aangesloten en het SGR zijn aangesloten maken gebruik van de vouchers. Direct naar jouw reisaanbieder? Ik heb mijn reis geboekt via:

Overige vragen rondom het Corona-voucher

Heeft dit artikel je niet voldoende geholpen of heb je nog meer vragen? Dan adviseren wij je om contact op te nemen met de reisorganisatie waar je wilt boeken of waar je jouw reis geboekt had. Zij kunnen je alles vertellen rondom geannuleerde reizen en de vouchers.